Multiövningar

Multiövningar (6

Dagens gympass var ett pass för ben och bröst, men eftersom jag gjorde en del så kallade multiövningar fick också andra muskler sig en omgång, framför allt coremuskulaturen och axlar. Genom att göra övningar som involverar fler muskler, koordination och balans får man ett mer komplett träningspass där större delen av kroppen får jobba. Perfekt eftersom varje träningsminut är dyrbar för mig som småbarnsmamma!

Multiövningar (2

Att göra hantelflyes samtidigt som man ligger med axlarna på en pilatesboll innebär att magen måste aktiveras ordentligt. Tänk på att pressa upp höften så högt upp mot taket som möjligt. Hela tiden. Att jag inte orkar ha så tunga vikter i den här övningen gör inte så mycket. Jag får ut så mycket mer än bröstträning när jag kör på det här sättet och det är viktigare att träna med rätt teknik än att träna tungt.

Multiövningar (3

När jag ändå låg där på bollen fortsatte jag med att köra hantelpress uppåt också, allt för att brösten skulle få jobba lite till. Mycket fokus på höfter och bål hela tiden för att inte tappa hållningen där!

gravid vecka 38 träning med vint (4)

Att jag lyckades ta mig upp på bollen och köra samma slags övning även i graviditetsvecka 38 är jag idag ganska imponerad av. 🙂

Multiövningar (5

En annan multiövning som jag körde idag var knäböj och press ovan huvud med medicinboll. Tänk på att ta en boll med en vikt som du orkar lyfta lika många gånger som du orkar göra antalet knäböj.

Multiövningar (8)

Nöjd efter dagens träningspass, iklädd linne från Lorna Jane och byxor från NIKE.

Dagens träning:
Samtliga övningar i set om tre

  • Superset i Smithsmaskinen: knäböj + utfall
  • Räckhäv i Smithsmaskinen
  • Triset med pilatesboll: höftlyft med ett ben i luften och ett på bollen + hantelflyes på boll + hantelpress på boll
  • Sittande benpress i maskin
  • Triset: djupa knäböj och lyft med medicinboll ovan huvud + utfallshopp/power lunges + knäböj med boll bakom rygg, mot vägg (vanliga och i nedre läget)
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.