Dagens lilla träningstips

Vissa dagar har jag inte den träningsmotivation som jag annars är så van vid att ha. Inget konstigt med det och idag var det en sådan dag. När jag kom hem från förskolelämningen kände jag varken för backintervaller, styrketräning eller yoga. Så jag bestämde mig för att köra ett kort pass med gummibanden i trädgården. Det brukar fungera bra för mig att tänka att ”jag ska bara träna en liten stund” när jag inte har något träningssug. Då får man till träning i en 20-30 minuter i alla fall.

Med ett gummiband kan man göra mycket och jag valde att fokusera på benen idag. En övning som är smart att använda gummibandet till är den jag gör ovan. Är man på gymmet kan man ju göra denna slags benspark utåt i kabelmaskinen och på så sätt få ett ordentligt motstånd. Nu använde jag gummibandet som motstånd istället och det kändes i utsida lår och rumpa, kan jag säga!

gummiband benövningar knäböj

Gummibandet är bra att ta till även när man gör knäböj. Om man sätter dem runt smalbenen/strax under knät får man hjälp av dem att inte vrida ut knäna för mycket i övningen. Bäst är såklart att ha ett gummiband som sitter ihop hela vägen. Men har man inte det, som jag, så kan man också knyta ihop gummibandet i ändarna.

Jag avslutade träningspasset med hopprepshoppning. Oj, vad länge sedan jag gjorde det och vad härligt flåsig jag blev! Om ni kommer vara på resande fot mycket i sommar glöm inte att ta med er ett gummiband och ett hopprep. Då kan ni bensparka, hoppa och göra en massa annat som är bra och roligt! Det var dagens lilla träningstips – tack och hej för mig!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.