Det viktiga med vilodag från din träning

Jag tränar alltid varje vardag och ibland även på lördagen. Men lika viktigt som det är för mig att träna, lika viktigt är det att ha minst en vilodag från träningen i veckan. Här får du ett inlägg om hur viktigt det är att ha vilodag från sin träning.

Vad är en vilodag från träning?

När du har en vilodag från din träning vilar du helt från tuffare träning. Med det sagt betyder det inte att du ska sitta helt stilla den dagen. Promenader och annan lågintensiv träning är optimalt att ägna sig åt på vilodagen. Ingen mår bra av att vara helt stilla. Passa också gärna på att stretcha ut kroppen på vilodagen.

En vilodag från träning är alltså att vila från den ordinära träningen, såsom löpning, styrketräning, bollsporter eller annan tuffare träning.

Vilodag träning – Varför det är viktigt

Kroppen och sinnet behöver vilodagar för att kunna växa och läka. Vilodagarna hjälper dig att förebygga skador och bränna ut dig, både mentalt och fysiskt. Vi pressar kroppen hårt när vi tränar och den måste få en chans att ”komma ikapp” och att ta till sig av träningen fullt ut.

Vi ska heller inte glömma bort den mentala aspekten av en vilodag. Den ger oss utrymme för mental återhämtning och risken att vi tröttnar på träningen minskar.

Sammanfattningvis – Därför ska du ha vilodagar:

  • För att låta kroppen och musklerna återhämta sig.
  • För att det minskar risken för skador.
  • För att undvika mental utbränning.
Karin Axelsson

Igår på söndagen hade jag en skön vilodag från träning. Jag hade tränat veckans alla övriga dagar och jag var skönt trött i kroppen. Det var skönt att starta dagen med en dusch utan att behöva träna först. När dottern sedan övade med sin kör på förmiddagen tog jag en skön promenad bland alla vackra höstlöv. Så njutbart att få röra på kroppen i ett lugnt tempo. Och snacka om att jag var pepp på löpturen nu denna morgon tack vare det!

Karin Axelsson

Mitt tips till dig är att planera i vilodagar, minst en per vecka, men gärna två om du har tränat hårt. Njut av dem fullt ut och gör sådant du känner för att göra på dem. Passa på att vila mycket, ta ett skönt bad, gör lugna aktiviteter och var gärna utomhus så mycket som möjligt.

Tack vare vilodagarna kommer dina träningsdagar bli så mycket bättre!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.