Egentid med barn

Har du gett dig själv tillräckligt med lugna stunder och egentid denna helg? Har du andats in och ut ordentligt och bara varit? Att få till egentid med barn är inte alltid lätt, men ofta är det desto viktigare och mer välbehövligt. Här kommer ett inlägg med mina tankar om det.

Egentid med barn

Egentid med barn – såhär gör jag

Just den här helgen har jag bland annat gett mig själv ett gäng med barnvagnspromenader på egen hand medan bebis har sovit. Jag har skippat att lyssna på podd eller musik och istället bara njutit av ljuden i naturen. Det är sådana stunder som ger mig den egentid jag behöver och jag kommer alltid tillbaka hem boostad med energi.

Mitt fokus på mina egentidspromenader:

  • Jag ser till att andas in och andas ut ordentligt. Har fokuserar på andetagen och känner in dem.
  • Jag använder alla sinnen till att uppleva nuet.
  • Jag låter tankarna komma och gå.
  • Jag kommer ner i varv och känner hur skönt det är, både i kropp och hjärna.

Igår kväll satt jag uppe själv när de andra hade gått och lagt sig. Bebis sov bredvid mig i soffan och jag kollade på en serie och åt gott. Jag brukar ofta göra så just på söndagkvällar. Nu som föräldraledig känner jag inte att jag behöver lägga mig fullt så tidigt som när jag jobbar heltid. Och hur mycket jag än älskar att sitta uppe och kolla på en serie med maken eller en film med familjen så är dessa egna stunder framför en serie så sköna. Då får jag också tid till att andas och bara vara.

Vi behöver alla denna typ av stunder för oss själva varje dag och varje vecka. Det behöver kanske inte vara så långa stunder och det är individuellt hur ofta vi behöver dem. Men att vi behöver dem är en sanning.

Viktigt är att du själv tar dig tid till dem och gör det du mår bra av i dessa stunder. Speciellt om du lever ett hektiskt småbarnsliv är det viktigt att du avsätter tid till att få den egentid du behöver.

Har du barn och känner att det är svårt att få till stunder av egentid? Läs mina tips nedan!

Tips för att skapa egentid:

  • Prata med din partner om det och kom överens om hur ni ska prioritera egentid för var och en av er.
  • Tänk att du blir en bättre förälder om du mår bra och är i balans själv.
  • Lägg prio på det! Se det som lika viktigt som att borsta tänder och äta mat.
  • Nyttja de små stunderna som ges. Om du ändå ska promenera till tåget eller bussen, gör det utan att kolla mobil eller lyssna på något. Njut av en egen stund i rörelse.
  • Gå och lägg dig tidigt i sängen, läs en bok eller gör något annat som du mår bra av.

Nu börjar en ny vecka och jag hoppas att du tar dig till att andas och bara vara med dig själv även denna vecka!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.