Höstdeppig – sju tips som gör dig gladare

Att vara höstdeppig nu när det har blivit både kallare och mörkare är inget konstigt. Om du känner dig lite nedstämd nu så är du inte ensam. Det fina är att, såvida du inte har en djup depression, går det att hitta sätt för att må bättre på. I detta inlägg tipsar jag om saker du kan göra för att känna dig mindre höstdeppig.

Saker att göra för att slippa vara höstdeppig:

Var utomhus

Passa på att gå ut när det är sol, om du kan. För även på hösten kikar solen fram ibland. Men även de dagar det inte är soligt är det viktigt att komma ut. Var gärna ute mitt på dagen för att få dagsljus och se till att göra det oavsett väder.

Den friska luften och det lilla ljus som hösten erbjuder får oss att bli piggare och gladare.

Rör på dig

Vi alla vet hur viktigt det är att röra på sig varje dag och ändå är det inte alla som gör det. Se till att skapa vanor som innebär motion och rörelse. Ta för vana att gå eller cykla dit du ska, ta alltid trapporna och träna några gånger i veckan. Då har du fina förutsättningar för att må bra både i kropp och knopp!

Planera in saker att se fram emot

Du är ansvarig för ditt liv och vad du gör med det. Se till att ta kommando över det och hamna inte bara i TV-soffan av gammal vana. Planera in aktiviteter som du mår bra av, gärna tillsammans med andra. Vi mår bra av sociala relationer och när du fyller dina dagar med saker du gillar kommer du att må bättre.

Prata om det

Stäng inte inne dina känslor och ditt mående. Prata med någon du har förtroende för om det. Håll med om att det ofta känns bättre när du har delat dina grubblerier med någon? Och kanske får du några tips med dig på köpet!

Ät bra mat och kosttillskott

Det vi stoppar i oss påverkar enormt mycket hur vi mår. Det är lättare att lägga till än att ta bort från kosten. Så se till att lägga till grönsaker och annat näringsrikt till varje måltid. Om du behöver kan det dessutom vara bra att komplettera med kosttillskott. Det är vanligt att D-vitamin behövs som tillskott under denna mörka årstid. De flesta av oss behöver tillskott av Omega-3. Och vi kvinnor kan behöva extra järn.

Sov tillräckligt

Att du får tillräckligt med sömn är avgörande för att du ska må bra. Gå och lägg dig i tid och ta en vilostund på dagen om du behöver.

Ta hjälp

Om punkterna ovan inte hjälper dig kanske du har fått en djupare höstdepression. Sök i sådant fall professionell hjälp. Men parallellt med det, jobba på att göra tipsen jag ger ovan. Är säker på att de kommer göra skillnad, ok än inte hela skillnaden.

Höstdeppig - Karin Axelsson

Själv brukar jag inte uppleva någon deppighet på hösten. Det beror antagligen på att jag ser det fina med denna årstid och på att jag lever som jag lär. För mig hjälper de tips jag nämner ovan oerhört mycket. Hoppas att de kan vara behjälpliga för dig med!

3 Comments
  1. Tack för fina tips, alltid lika roligt att ta tills sig nya tips att använda under höst och vinter.
    Jag har själv nyligen publicerat ett inlägg om tränings motivation på hösten som kanske kan vara av intresse. 🙂
    Önskar dig en fin dag och kommande helg.

    välkommen in till min blogg: https://lifestylebylinda.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published.