Tacksamhet ger lycka

Under förra veckan och även i helgen har de flesta i familjen varit sjuka. Magsjukan försvann på torsdagen, men efter det har alla varit förkylda istället. Vi tog det därför väldigt lugnt i helgen som var och jag fick mycket tid till att reflektera. Jag tänkte mycket på det här med tacksamhet och att jag trots förkylning känner mig så tacksam till livet. För hur tufft det än kan vara så lever jag och min familj – det är fantastiskt! Att lycka skulle ge tacksamhet stämmer inte, men däremot stämmer detta: Tacksamhet ger lycka.

Läs detta inlägg för att förstå vad jag menar och vad du kan göra för att hitta till mer tacksamhet och därigenom mer lycka.

Tacksamhet ger lycka

Det finns en hel del forskning som visar att vi mår bättre av att visa tacksamhet, både inför oss själva och till andra, och att det lönar sig att utveckla den förmågan. Det är ingen slump att större delen av världens religioner har tacksamhet som en viktig ingrediens.

Gör detta varje dag

Försök att hitta saker varje dag som du är tacksam över. Det behöver inte vara stora saker och det kan vara självklara saker. Det viktiga är att du får in den vanan och att du menar det fullt ut. Om det är svårt att komma på, avsätt tid för att tänka ut de saker som du är tacksam för just nu.

Tacksamhet kan vara en vacker solnedgång, en god måltid, ett leende från en främling, när du får hjälp från en kollega eller ett fint minne. Det handlar till stor del om att hitta det fina i det lilla och uppmärksamma det.

När du gjort detta ett tag kommer du märka att denna tacksamhet ger lycka.

Positiva effekter av tacksamhet

En artikel i den amerikanska tidskriften Psychology Today listar sju bevisat positiva effekter”av tacksamhet:

  1. Du får fler vänner.
  2. Du har bättre tolerans och smärttröskel mot smärta och sjukdom.
  3. Den hjälper dig att tygla negativa känslor, vilket du känner dig lyckligare av.
  4. Du blir inte lika lätt hämndlysten.
  5. Du får bättre sömn.
  6. Du får bättre självkänsla.
  7. Den hjälper dig att hantera ångest och stress bättre.

Träna på att vara tacksam

Det krävs träning för att hitta till tacksamheten. Jag har haft det som fokus länge och känner att jag har ganska lätt för det idag. Men jag faller dit ibland när något inte går min väg. Då behöver jag stanna upp och ändra mitt mindset för att hitta till tacksamheten igen.

Här kommer några tips på vad du kan göra för att öva på att vara tacksam:

  • Gå på tacksamhetspromenad och uppmärksamma allt du har att vara tacksam för med din kropp, din omgivning och ditt liv i stort.
  • Börja och sluta varje dag med att högt säga TACK! Håll då gärna en hand på hjärtat.
  • Vänj din hjärna vid att tänka tacksamhet varje gång du går upp för trappan, borstar tänderna, åker hiss, duschar, bäddar sängen eller gör en annan rutinsak.
  • Skapa en tacksamhetsburk där du varje dag skriver ner något du är tacksam för på en lapp och lägger i denna burk. Gå tillbaka till din tacksamhetsburk när du behöver och plocka upp ett minne för att påminna dig om allt fantastiskt i ditt liv. 
  • Ställ frågan till andra: Vad är du tacksam för just nu, med ditt liv eller från den senaste veckan? 
  • När du står i kö, väntar på bussen eller är uttråkad: Räkna upp saker du är tacksam för tyst för dig själv. 
  • Skriv tackbrev till de personer du är extra tacksam för i ditt liv eller från ditt förflutna och berätta vad de betyder för dig.

Hoppas att du vill testa några av tipsen och att du kommer märka hur tydligt det är när tacksamhet ger lycka.

>>> Läs mer om lycka här. <<<

>>> Läs mer om tacksamhet här. <<<

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.