Mat och kolhydratstänk

tacokyckling (1)

Jag var inne på det lite i tisdags när jag skrev om kolhydrater och kost efter den frukost jag hade varit på med Fazer. Och jag tänkte stanna upp och prata lite mer om just dessa kolhydrater. Den senaste tiden har de fått bli omdebatterade en hel del och det finns många som har valt att utesluta dem helt alternativt utesluta gluten, som ju finns i många av dem, som bröd och pasta.

För de som inte tål gluten är det super bra att det nu för tiden finns många alternativ till dessa kolhydrater. Och det är ju uppenbarligen många andra som också äter av sådant som quinoa, bönpasta eller blomkålsris istället för att få i sig gluten. Jag också. Men inte alltid.

Alla får göra som de vill, men jag skulle aldrig vilja välja bort kolhydrater. De är helt enkelt för goda och ger mig för bra energi för att jag skulle vilja vara utan. Vissa måltider låter jag kolhydraterna främst bestå av rotfrukter, bönor och/eller grönsaker och jag skippar då mer ”tunga” kolhydrater som pasta, bröd eller ris. Ofta upplever jag att jag blir mer skönt mätt efter en sådan måltid än efter jag har ätit en spagettirätt eller lasagne till exempel.

Här kommer några typiska rätter för mig, som jag har ätit i veckan:

tacokyckling (4)

Kycklingbitar stekta i den här goda tacokryddan, serverade med mycket grönsaker och guacamole. Ibland kan jag vara sugen att stoppa den här typen av mat i ett tortillabröd, men ofta tycker jag det är minst lika gott att äta den som på bilden. Blir att jag får plats med mer grönt då!

Köttbullar (1)

Köttbullar med gräddsås och grönsaker. När jag lagar köttbullar brukar jag oftast göra potatismos till eftersom det gillas bäst av de andra i familjen. Jag kan också tycka att det är gott ibland, men desto godare tycker jag köttbullarna och såsen är så då tar jag hellre någon extra köttbulle istället.

Bönpasta (2)

Och så den här bönpastan, som är så smart. Igår åt jag denna sojabönpasta tillsammans med köttfärssås, riven ost, grönsaker samt riven morot och vitkål. Men ibland är det vanlig pasta som jag är sugen på och då är det det jag äter istället.

Jag tror säkert att vi alla reagerar lite olika på kolhydrater. Vissa mår bra av det och andra inte. Men ska man prestera bra i träning och annat tror jag bestämt att kolhydrater behövs. Ikväll är det jag som äter en av mina favoriter; rostat bröd med smör, marmelad och ost. Det är kolhydrater på en härlig nivå det!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.