Handstående

När jag kom hem efter att ha sprungit ett gäng backintervaller var jag sugen på att testa lite handstående. Har gjort det förut, men inte lyckats ta mig upp mot en vägg. Förstår inte varför det ska vara så svårt?!!

Så jag testade. Men enda sättet jag lyckades ta mig upp på var genom att ”klättra” med fötterna på väggen tills jag hade dem rakt upp. Fast helt rakt upp kom de aldrig då jag inte lyckades få händerna närmare väggen än vad fotona visar.

Handstående (2)

Vad är det magiska tricket för att komma upp i handstående utan att behöva klättra? Jag vill liksom kunna hjula upp med benen så att de hamnar i position mot väggen direkt. Känns som att jag är lite för feg och att det här var något jag var mycket bättre på som vig och orädd 10-åring.

Om någon av er har tips på hur jag ska lyckas så tar jag tacksamt emot det! Själv gissar jag att det handlar om att öva, öva och öva för att till slut klara av det.

Handstående (6)

Det här med att övning ger färdighet stämmer ju så väl. När det kommer till backintervaller, burpees och att stå i brygga så är det sådant som jag har övat på under den senaste tiden och blivit bättre på det. Så nu får mitt nästa övningsprojekt bli handstående.

8 Comments
  1. Har egentligen inget bra tips, mer än att det sitter i huvudet!
    Jag testade att ”hjula upp” för något år sen. Har inte gjort det sen jag var typ 10 år heller. Så mitt huvud tänkte ”Hur svårt kan det vara. Det här var ju inte så längesen jag gjorde!” (Eum………. Haha!)
    Hur som helst, så kom jag upp på första försöket. Jag VET ju att jag inte slår över, när väggen är där. Så enbart VÅGA. Du fixar det. 🙂

    Kram M

    1. Åh, tack! Det är ju ett jätte bra tips! Vet ju om det egentligen, men jag är jätte feg fastän väggen är där. Tänker att armarna ska vika sig under mig. Men det vet jag egentligen att de inte kommer göra. Så tack för dina ord. Tror att de kommer kunna hjälpa mig. 🙂
      Kram

  2. Jag skulle gärna vilja se både video på hur du gör dina burpees samt lite mer om hur du tränade dig till att blir bra på dom. Jag försöker och försöker och visst kan jag göra dom – men jag får liksom inget ”flyt”. Dom blir väldigt hackiga och istället för en utdragen, smidig rörelse så blir det nästan mer som tre olika rörelser, om du förstår hur jag menar. Jävla plågoövning – men jag vill ju behärska den och bli bra på den så jag fortsätter att kämpa…

    1. Det har tagit en del tid och övning för mig att klara av burpees. Jag kan absolut göra en video och visa hur jag gör. Men sedan handlar det mycket om att träna mycket själv för att få till det.
      Håll utkik framöver så lägger jag upp en video! 🙂

  3. Det är bara att köra på. 😉 Är man inte så vig behövs det en del fart. Känn efter så inte handlederna får det får tufft bara. Jag har ganska starka men testade handstående för nära inpå efter förlossningen och tror det bidragit till att jag haft ont i handleder och armar sedan. Jag kunde stå på en hand mot vägg när jag var yngre t.o.m. men som med det mesta som man kanske inte gjort så mkt sedan man gick i skolan typ så får man tänka på att det är mkt som kan ha ändrats i kroppen sedan dess. Vikt, handledsstyrka, kanske styrka överlag. Kan du sparka dig upp med händerna redan i golvet blir det ju rätt skonsamt för handlederna. Måste du stå upp och ta fart isättningen blir det ju en stöt vilket så klart är tuffare för handlederna. Men det går säkert bra så pass tränad som du är överlag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.