Må bra träning – Varför träning får dig att må bra

Du känner säkert igen känslan av att träning får dig att må bra. Jag kan lova dig, det är inte bara en känsla. Det är verklighet. Träning får dig att må bra på så många sätt. Här listar jag tio av de sätt som gör att träning får dig att må bra.

Varför träning får dig att må bra – 10 anledningar

Det finns mycket forskning som visar på att träning får oss att må bättre, både fysiskt och mentalt. I detta inlägg tar jag upp några av de följder av träning som du får. Utöver det blir du också starkare, snabbare, uthålligare och mer rörlig.

Du får bättre sömn

Genom att träna ett pass på dagen får du lättare för att somna på kvällen. Det räcker med att träna i en halvtimme så påverkas insomningen positivt. Din djupsömn blir dessutom mer intensiv. Djupsömnen är den sömnfas då hjärnan storstädas och när den blir mer intensiv får du en mer kvalitativ sömn.

Du får långsiktig energi

Man skulle kunna tro att ett träningspass tar energi från dig. Det gör det visserligen. Men om du också ger dig själv vila när du behöver det och bra näring i form av bra mat bygger du upp kroppen till att få mer energi över tid.

Du hanterar stress bättre

Du känner säkert igen det själv, att du efter ett träningspass inte alls tycker att det som stressade innan känns lika stort och jobbigt längre. Det är för att träningen hjälper dig att hantera den typen av oro som ger stress.

Du får ökad lust och glädje

När vi tränar utsöndras hormoner i kroppen som får oss att må bra och som ger oss ökad lust och glädje.

Du förbättrar ditt immunförsvar

Både konditions- och styrketräning förbättrar cirkulationen av viktiga immunceller, vilket minskar risken för infektion. Du blir alltså mer motståndskraftig mot infektioner när du tränar regelbundet.

Du minskar risken för nedstämdhet och ångest

Jag skrev nyligen ett enskilt inlägg om hur träning dämpar oro och ångest. Det handlar om att det är bra för kroppen att komma upp i puls och låta hjärtat få jobba hårt. När vi gör det regelbundet har vi lättare för att klara av ångest- och oroattacker. Läs gärna inlägget om det via länken.

Du får enklare att se saker från andra perspektiv

Träningen gör dig mer klartänkt. Jag brukar själv lösa många problem och utmaningar under mina löprundor eller promenader. Det är som att hjärnan får en heöt ny förutsättning att kunna tänka när du tränar eller har tränat.

Du får stärkt självkänsla

Håll med om att du känner dig bättre och mer harmonisk när du har tränat? Det är för att träningen stärker din självkänsla.

Du får bättre minne och koncentration

Forskning visar att fysisk aktivitet förbättrar kognitiva funktioner i hjärnan, som koncentration och minne.

Du blir mer redo att ta dig an livet

Allt detta och mer därtill gör att du orkar mer och du får en ny energi. Det gör dig mer redo att ta dig an livet, helt enkelt. Visst är det underbart?!

Promenad som träning - Karin Axelsson

Med all denna fakta i bakhuvudet finns det verkligen inga ursäkter till att inte träna. Eller hur?

Träningen du gör behöver inte vara avancerad. Det viktiga är att du gör någonting. Så se till nu att planera in ett gäng träningspass för veckan. Känn efter hur du mår efteråt. Jag hoppas och tror att du kommer känna att du mår bättre än innan.

Läs också detta:

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.