Konditionsövningar hemma

Jag älskar att träna renodlad styrketräning, dvs bara fokusera på övningar som kräver muskelstyrka. Men de gånger som jag väver in några konditionsövningar i styrketräningspasset blir träningen som allra roligast. Det är också då den ger som mest effekt för fettförbränningen. I detta inlägg vill jag därför tipsa om konditionsövningar du kan göra hemma. Kör dem som ett renodlat konditionsträningspass eller ta med några av dem i ditt styrketräningspass.

Konditionsövningar hemma – mina tips

Att träna konditionen behöver verkligen inte vara svårt. Du kan göra väldigt mycket med bara kroppen och helt utan redskap. Bara fantasin sätter stopp och det är därför väldigt enkelt att göra dem vart du än är, till exempel hemma.

Här listar jag de konditionsövningar jag gillar bäst:

  • Upphopp eller grodhopp
  • Burpees
  • Reversed Burpees
  • Skidhopp
  • Höga knän – Spring på stället och kom upp med knäna så högt upp du bara kan.
  • Knäböj med hopp
  • Utfallshopp
  • Jumping Jacks
  • Kickar
  • Skridskohopp
  • Hopprepshopp utan hopprep
  • Indianhopp
  • Jogg/löpning fram och tillbaka
  • Hälkickar – Spring på stället samtidigt som du försöker att sparka upp dina hälar mot rumpan så de nuddar eller kommer så nära det går.
  • Mountain Climbers i högt tempo
  • Twisthopp – Hoppa jämfota och rotera underkroppen medan du fortsätter hoppa.

Som du ser finns det väldigt många konditionsövningar att välja på. När jag senast tränade ett styrketräningspass gjorde jag en konditionsövning mellan varje styrkeövning. Det var ett skönt sätt att få upp pulsen mellan varven och för att få bra effektivitet i passet.

Det går annars utmärkt att köra ett träningspass med enbart konditionsövningar. Välj ut ett gäng av övningarna ovan och gör dem i tabataform. En variant på det är att köra varje övning i 20 sekunder med 10 sekunders vila mellan och detta i åtta repetitioner. Sedan byter du till nästa övning.

Kör hårt med din konditionsträning och njut av den!

>>> Kolla in alla mina inlägg om träningstips här. <<<

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.