Om träning och sömn för stora och små

mammaträning

Träning och rörelse är som bekant bra för både stora och små. I förmiddags körde jag ett mammaträningspass i trädgården. Vi trotsade regnet och kämpade på. Vissa mer och andra mindre. Det är inte alla bebisar som är med på noterna alla gånger när mamman tränar. Men det är ju sådant man får räkna med som småbarnsförälder.

Idag var vi fem mammor som tränade, inklusive mig själv. En kompis, som bor en bit härifrån, kom också med och stannade sedan kvar efter träningspasset. Hon och hennes bebis hängde med oss några timmar under dagen. Bebis Smilla är lite för liten ännu för att uppskatta annat bebissällskap, men vi föräldralediga mammor uppskattar varandras sällskap desto mer.

Kompisen är också en tjej som tränar mycket och mår som bäst när hon får göra det. Vi pratade om hur vi har ändrat inställning till träning sedan vi blev föräldrar. Förut dög inget annat än ett träningspass på minst en timme. Annars var det liksom ingen idé att träna. Nu är vi glada och tacksamma om vi får till 20 minuter någon gång ibland. Och helt ärligt tror jag faktiskt att 20 riktigt svettiga minuter när man tar i allt man har är bättre än en timmes mellanmjölksträning.

Smilla (1)Svårt att få till en skarp bild på en unge i ständig rörelse…

Den lilla här hemma tränar på sitt sätt. Hon har precis lärt sig att rulla från rygg till mage och gör det mest hela tiden när vi lägger ner henne på filten. Så mycket som hon kämpar, rör på sig och lär sig nytt varje dag är det inte konstigt att hon behöver mycket sömn.

Efter en dag med aktiviteter och full rulle har hon nu somnat och kommer nog ta en rejäl eftermiddagsvila om jag känner henne rätt. Synd att jag själv inte är lika bra på att lägga mig ner och sova en sväng. Rätt så klassiskt att man vill hinna så mycket annat när ungen sover att man bortprioriterar den där sömnen eller vilan. Fast det egentligen är den som är viktigast många gånger.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.