Tio hälsofördelar med löpning

Jag har de senaste veckorna haft svårt att få till ett löppass. Jag tränar ju helst på morgonen eller åtminstone dagtid och som det är nu är jag själv med bebisen dessa tider. Jag har inte skaffat löpvagn och är inte säker på att jag kommer göra det heller. Så att springa på morgonen eller dagen är svårt. Förutom på helgen då. Så i lördags gjorde jag avkall på min vilodag och sprang en runda. Så värt det var!

När jag springer får jag maximalt med lyckokänslor, ännu mer än när jag tränar annan typ av träning. Någon mer som känner igen sig? De kommer till mig varje gång, både under löppasset, men framför allt efteråt.

Så nu vill jag få in löpningen i mitt träningsschema igen och jag tänker att lördagsmorgnar kommer vara en bra tid för löpning för min del.

Förutom att löpningen bildar må bra-hormoner finns det många andra hälsofördelar med den. Här listar jag tio av dessa löpning hälsofördelar.

Tio hälsofördelar med löpning

  1. Endorfinerna som bildas får oss att känna glädje, tillfredställelse och lycka i en av dess renaste former.
  2. Även mängden dopamin i kroppen ökar, vilket ger oss en känsla av välmående och förhöjer humöret.
  3. Ett gäng av ämnen, som minskar stress samt lindrar ångest och depression, bildas. Löpning är alltså bra för stresshantering
  4. Sömnen blir bättre.
  5. Det är ett effektivt sätt att bränna kalorier på.
  6. Känslan av att vara oövervinnerlig efter ett löppass ger en skön boost för självförtroendet.
  7. Immunförsvaret förbättras.
  8. Löpningen stimulerar hjärnan på ett positivt sätt.
  9. Det är en av de träningsformer som i största grad förlänger livet. Häftigt va?!!
  10. När du springer utomhus får du dessutom frisk luft och naturupplevelser, som är bra för den mentala hälsan.

Sedan jag fastnade för löpning när jag var ungdom har jag älskat det. Jag hade visserligen ett uppehåll från löpning när jag var i 20-årsåldern, men sedan jag började springa igen när jag var ca 30 år har jag inte slutat. Det är en ljuvlig träningsform på så många sätt och jag hoppas att jag kommer kunna hålla på länge till.

>>> Läs mer om löpning här. <<<

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.