Regelbunden träning – hur du får till den under småbarnsåren

Sedan vår yngsta dotter föddes har jag under ett års tid haft henne i min famn eller vid min sida i stort sett 24 timmar om dygnet. Ändå har hon aldrig varit en ursäkt för min träning. Jag har sett till att få till en regelbunden träning eftersom jag vet hur viktig den är för mig. Jag är ett bevis på att det går att hålla i sin träning under småbarnsåren. Om du tycker att det är en utmaning hoppas jag att du ska hitta tips och inspiration för det i detta inlägg.

Vikten av regelbunden träning

Den enskilt viktigaste nyckeln när det kommer till träning, enligt mig, är att få till regelbunden träning. Att träna ska kännas lika självklart som att borsta tänderna, äta mat och sova. Det ska vara en naturlig del av dina vardagsrutiner, förutom den dag eller de dagar du har vilodag från träningen.

Hur får man då till regelbunden träning?

ag menar att du får det genom dessa två saker: planering och utförande. Se till att planera in din träning på samma sätt som du planerar in jobbmöten eller hämtningar av barn. Tumma aldrig på den planen, förutom om du är sjuk. Det får inte finnas några ursäkter, men du kan ibland behöva justera lite i planen. Det viktiga är att du håller fast vid de antal pass som du vill göra varje vecka. Underlätta för dig själv genom att sätta rimliga träningsmål, planera träningspass som du tycker är roliga ( i alla fall bitvis) och förbered dagen innan genom att lägga fram kläder, packa väska osv. Då är chansen större att träningspasset blir av.

Varför är regelbunden träning viktigt?

Det är vad vi gör under lång tid som gör skillnad. När du får till regelbunden träning hjälper du kroppen och psyket att må bra varje vecka, hela tiden. När du får till regelbunden träning blir du mindre stressad, sover bättre och orkar mer. Oavsett hur hårt du tränar varje gång kommer regelbundenheten ändå hjälpa dig att bli starkare, snabbare, uthålligare eller vad du än fokuserar på med din träning.

Regelbunden träning - Karin Axelsson
Här hade jag precis kört mitt första ordentliga träningspass efter min senaste förlossning. Snacka om träningslycka!

Träning under småbarnsåren

Jag födde vår yngsta dotter för drygt ett år sedan. Hon kom ut via ett akut kejsarsnitt och jag var tvungen att hålla mig borta från tuffare tränings i ungefär sex veckor efter det. Den första tiden höll jag mig till promenader och enklare gummibandsövningar. När jag så efter sex-åtta veckor kunde träna tuffare träning var jag så tacksam och lycklig. Jag är övertygad om att den regelbundna träning jag hade hållit fast vid under hela graviditeten hjälpte mig att komma tillbaka till min ursprungliga styrka och uthållighet snabbt.

Barnvagnspromenad
Promenader med bebisen eller barnet i vagnen kan du utföra nästan när som helst. Särskilt när barnet är litet och sover mycket är det optimalt.

För att få till regelbunden träning under småbarnsåren gäller samma principer som annars, dvs planera och utför. Självklart behöver man anpassa träningen efter sin bebis eller sitt barn, men med lite fantasi och en stark vilja går det. Se till att ditt barn är mätt, utvilad och har en nybytt blöja innan du kör igång och var beredd på att ta pauser när barnet behöver det.

När vår bebis var liten hade jag henne ofta i bärselet. Allt blir så mycket enklare när man har båda händerna och armarna fria. Då går det fint att gå en rask promenad i skogen och man kan även göra en hel del styrkeövningar med bebisen på magen.

Annars är det smart att passa på när bebisen eller barnet sover. Nu för tiden brukar jag sällan lyckas tajma min träning när barnet sover, men när hon var liten och sov ofta passade jag ofta på att träna då.

Att ha bebisen i en babysitter medan du tränar är annars ett smart knep. Åtminstone tyckte vår bebis att det var spännande att kolla på när jag tränade framför henne.

Ett viktigt mindset när det kommer till träning är att vara beredd att köra dina träningspass vart du än här. När vi semestrade med husvagnen i somras körde jag en hel del träningspass på stranden eller strax utanför husvagnen. Antingen var hon med mig i sitt sele…

… eller så använde jag henne som vikt till träningen. Den träning som du gör med bebisen eller barnet som vikt är den mysigaste träningen. Här hittar du tips för mammaträning med bebis och olika övningar du kan göra.

Sedan hon var ca fyra månader gammal har jag kunnat besöka gymmet med henne 1-2 gånger i veckan. Det fungerar kanske inte med alla bebisar, men vår bebis har varit med på de gruppträningspass jag har gått på och varit nöjd med det. Fortfarande nu när hon är ett år fungerar det att ha med henne. Hon tycker att det är spännande att kolla på medan jag och de andra tränar, antingen sittandes i sin vagn eller så är hon med på en matta på golvet.

Testa vad som fungerar för din bebis när det kommer till gymträning. Man får såklart vara beredd att gå iväg från passet om bebisen inte är nöjd. Fungerar det inte att ha med bebisen finns det ju mycket du kan träna i hemmet.

När det är säsong älskar jag att träna i trädgården. Nu när hon är lite större vill hon gärna krypa iväg och upptäcka saker medan jag tränar. Ett tips är att ha med en filt och några leksaker ut, som bebisen kan sitta på och leka med under tiden.

Jag nämnde ju promenader som en bra motionsform tidigare. En variant av promenad är styrkepromenader. Det har jag gjort många under mitt år som föräldraledig. Välj ut en promenadväg där du vet att du passerar ett gäng parkbänkar. Vid varje bänk utför du en styrkeövning, förslagsvis i max antal repetitioner och tre set. På så vis får du till både promenad och styrketräning!

Oftast tränar jag mina pass inomhus i vardagsrummet. Då kan bebis krypa omkring och leka i sitt babygym under tiden. Eller så är hon med mig och tränar.

Det finns inga ursäkter till regelbunden träning, eller hur?

Läs också detta:

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.