Mina vardagsknep för vardagsmotion

Det som vi gör i vardagen aktivitets- och motionsmässigt påverkar ofta vår hälsa så mycket mer än de träningspass vi gör. Att promenera eller cykla så mycket som möjligt, ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan och att stå upp vid skrivbordet mellan varven är exempel på sätt att få till smart vardagsmotion.

Enligt en undersökning jag hörde om, där man jämförde en cyklist som bytte om och såg sin transportcykling till jobbet som ett träningspass med en person som cyklade till jobbet utan att byta om och mer som vardagsmotion, visade det sig att den person som cyklade som träning var sämre på att utnyttja vardagsmomenten till motion. Den personen rörde sig alltså totalt sett mindre den dagen än den person som hade cyklat utan att se det som ett träningspass. Så, oavsett om du har tränat på bra i veckan är det alltså viktigt att också röra på sig i vardagen!

I det här inlägget vill jag berätta om vad jag gör i min vardag för att få till så mycket vardagsmotion som möjligt. Jag har några vardagsknep för det nämligen. Häng med i min vardag på väg till och från jobbet!

vardagsmotion skor
När jag tar mig till och från kontoret har jag löparskor och byter till snyggare kontorsskor när jag är på jobbet. Min packning bär jag på ryggen i en ryggsäck.

07:15: De flesta vardagar är det jag som lämnar barnen på förskolan. Gör jag inte det har jag redan begett mig hemifrån vid den här tiden. Jag tar då cykeln till pendeltåget/gymmet och får starta dagen med i alla fall 10 minuters rörelse. När jag tar barnen till förskolan åker vi bil. Som föräldraledig promenerade jag alltid den 2,5 kilometer långa sträckan till förskolan. Men nu när jag måste lämna dem tidigt på morgonen vill jag låta dem sova så länge som möjligt och därför tar vi bilen.

07:35: Vid den här tiden är båda barnen på förskolan. Jag har parkerat bilen där och låter den stå kvar. Eftersom jag ser till att ha tillräckligt med tid för att promenera till stationen låter jag bilen stå kvar på förskolan hela dagen. Det ger mig extra frisk luft och en promenad på 1,5 kilometer i vardera riktning.

Aller Media

07:58: Mitt pendeltåg tar ganska exakt en halvtimme. Under den stunden har jag ingen ambition att få till extra vardagsmotion. Jag sitter gärna ner och jobbar den stunden.

08:30: Tåget rullar in på Centralen. Mitt kontor ligger vid Östermalmstorg och ett alternativ är ju att ta röda linjen en station. Men jag ogillar stressen nere i tunnelbanorna starkt och dessutom tar det inte så mycket längre tid att gå den sträckan istället. Så efter att ha tagit trapporna istället för rulltrappan promenerar jag genom city och bort mot Östermalm och Humlegårdsgatan. Det blir en rask promenad på dryga 20 minuter.

vardagsmotion trappa

09:00: Jag är framme på kontoret. Jag och mina kollegor sitter tre våningar upp och självklart tar jag trapporna upp. Hissen får man ändå ofta vänta på så att gå tre trappor går snabbare och ger den där extra motionen som är så viktig.

Jag jobbar ju halvtid, d.v.s. fyra timmar om dagen, och under den tiden jobbar jag mycket framför datorn samt är i möten. Mötena sker sittandes och det har jag ingen ambition att ändra på. Däremot tycker jag det är extremt smart att ta en promenad i samband med telefonmöten där man inte behöver kolla på en skärm parallellt.

Det jag dock är mån om att göra varje dag på jobbet är att varva sittande med att stå framför datorn. Minst en halvtimme om dagen gör jag det. Förutom att det ökar kaloriförbrukningen gör det mig piggare och mer alert. Viktigt att tänka på där är hur jag står, att jag använder magstödet och står med lika stor vikt på båda fötterna samt håller knäna lätt böjda. Och så borde jag ha ett par bekvämare skor än de med klackar jag har nu.

På kontoret sitter vi spridda på sex våningar och varje gång jag ska ta mig till ett annat våningsplan tar jag trapporna.

13:00-14:00: När jag sedan går från jobbet på eftermiddagen repeterar jag samma saker som på vägen dit: trapporna ner, promenad eller jogg till tåget och slutligen promenad till förskolan.

Räknar man ihop alla de momenten med vardagsmotion som jag gör varje dag så blir det en del extramotion! Hur gör du för att få till din vardagsmotion?

6 Comments
  1. Du är ju verkligen duktig på vardagsmotionen!!
    Jag är mycket sämre på det, tar gärna trapporna om jag kan men tar bilen till jobbet när jag hade kunnat cykla. Jag är en ganska lat person i grunden som tycker att det ska räcka att träna alla mina pass under veckan 😉

  2. Jag går ALLTID i rulltrappor, både UPP och ner! förstår inte varför man STÅR KVAR??!! Aldrig förstått!! 😛
    tar alltid trappor framför hiss såklart, STÅR upp hela dagarna, både på t.banan, på jobbet och hemma (faktiskt!)

    1. Håller med om rulltrapporna. Tycker också att det är konstigt att de flesta väljer att bara stå! Segt!
      Bra gjort att du står upp hela dagarna! Det är jag lite för lat för, kan jag erkänna. Men jag har tänkt att jag ska börja stå på huk mer, t.ex. när jag ska jobba, äta eller leka med barnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.