Hälsa för mig: en balans mellan nyttigt och onyttigt

Det är måndag – en dag då vardagen åter infinner sig för många. Fastän jag är föräldraledig är det skillnad på vardag och helg för mig. Jag ser fram emot helgerna eftersom jag då får ha min make hemma (förutom de helger då han jobbar) och för att helgerna innebär en lite mer avslappnad förhållning till mat för mig. Men jag uppskattar vardagen lika mycket för lika mycket som jag älskar att unna mig godis och fikabröd så älskar jag att äta nyttig kost.

Min underbart goda frukost idag: Havregrynsgröt med äpple, kanel och en klick jordnötssmör. Ett kokt ägg till det.

Jag har länge varit intresserad av kost, träning och hälsa och för mig är det en livsstil att äta nyttigt och hälsosamt. Det är naturligt för mig att välja fullkornsprodukter, fettsnåla alternativ och mycket proteiner när jag äter. När jag äter min nyttiga vardagsmat gör jag det för att jag tycker att det är gott och för att jag vet att jag får bra energi av det, inte för att jag känner mig tvungen till det. Jag tror att det är viktigt att man hittar ett sätt att äta på som man tycker om och trivs med. Annars håller det inte i längden. Att tvinga i sig sådant som man inte gillar, bara för att det är nyttigt, kommer inte fungera under en längre period. Risken är att du ganska snart blir sugen på ett onyttigare alternativ.

Om man tittar på en hela veckas kostintag för mig brukar jag låta minst 85-90% av det totala intaget vara nyttig och hälsosam kost. Resten av intaget är mindre nyttig mat och tomma kalorier som vitt bröd, godis eller choklad. För mig fungerar det bra. Vi är alla olika. Vissa kan äta mer onyttigt än så och ändå hålla vikten medan andra är tvungna att hålla en mer strikt kosthållning för att inte gå upp i vikt. Det handlar naturligtvis också till stor del om hur mycket man tränar och rör på sig. De som tränar extremt mycket kan såklart äta mer än de som inte tränar alls.

Från helgens fikabjudningar.

Jag väljer att bara unna mig onyttigt på helgerna. Anledningen till det är för att när jag väl tar en godisbit så klarar jag sällan att bara ta en. Skulle jag tillåta mig att äta onyttigt varje dag skulle det med stor sannolikhet bli alldeles för mycket av det goda för mig. För andra fungerar det bättre att äta något litet varje dag för att stilla sitt söt-, salt- eller fettbegär. Som sagt, vi är alla olika.

I helgen med de fikabjudningar vi hade blev det mycket av det goda för mig. Och jag njöt av det. För mig var det helt klart värt att äta av kanelbullar, cheesecake och vit chokladkaka. Det var oerhört gott och jag ville ha det. Om jag inte hade varit sugen på det hade det inte varit värt att äta så mycket fikabröd. Men är man sugen och man kan hålla sig till att äta godsaker med en viss återhållsamhet tycker jag att man ska unna sig det! Jag vet att det finns vissa som är sockerberoende och är man det kanske det är bättre att låta bli. Det måste få vara upp till var och en hur man väljer att göra. Jag anser att det är viktigt att man går till sig själv och väljer en kostlivsstil som fungerar bra för just sig själv.

Själv känner jag att jag har hittat ett upplägg som fungerar bra för mig: Jag äter nyttigt i vardagen och tittar man på en hel veckan låter jag ca 90% av mitt totala intag vara nyttig och hälsosam kost som ger mig bra energi. På helgerna unnar jag mig det jag är sugen på när det kommer till tomma kalorier och godsaker. När måndagen sedan kommer är jag inte alls sugen på onyttigheter och längtar till sådant som gröt, fibrer, ägg, proteiner, frukt och grönt. Jag tackar nej till allt onyttigt i veckorna även om det kan verka oartigt. Jag tackar också nej till onyttigt på helgerna om jag inte är sugen eller inte tycker att det verkar gott. Ska jag unna mig något ska jag gilla det och vara sugen på det.

Vad är då nyttigt och bra för kroppen och vad är onyttigt och dåligt för kroppen? Ja, det är inte alltid lätt att veta. Jag kan till exempel välja att äta vispad grädde till mina coltingpannkakor med färska bär även om det är vardag. För mig är inte det onyttigt, men för någon annan är det säkert det. 

Coltingpannkaka: Ibland med kesella och keso…
… ibland med vispad grädde och keso till hallonen.

Vad jag vill få fram av detta inlägg är att det är viktigt att hitta sitt egna sätt att förhålla sig till kosten. Det finns så många lockelser i butikerna, på caféerna, hemma hos vänner o.s.v. och skulle vi falla för dem alla skulle vi rulla fram. Så det gäller att välja sina stunder och hitta en bra balans mellan det nyttiga och det onyttiga. Hoppas att du har hittat den balansen och mår bra med det!

Hur äter du? Och hur ser du på det här med att unna sig onyttigheter? Det vore intressant att få höra!

9 Comments
  1. Jag avskyr faktiskt orden ”nyttigt”/”onyttigt” och försöker att inte kategorisera in livsmedel i olika fack. Enligt min syn kan vi äta allt (förutom vid allergier eller intoleranser då såklart). Grejen är ju dock att först och främst måste näringsbehovet tillgodoses. Grunden bör alltså bestå av närigstäta livsmedel. Energibehovet är såklart också viktigt och har man en väldigt hög energiförbrukning kan det ibland krävas en hel del mindre näringstäta, men däremot energitäta livsmedel för att orka äta så mycket som behövs. Självklart är det exempelvis bättre att dricka ett glas juice då istället för ett glas läsk eftersom juicen förutom energi innehåller näring till skillnad mot läsken. Men rent krasst kan man ju välja att dricka läsk eller äta glass för att komma upp i sitt energibehov – sålänge näringsbehovet först är tillgodosett. Jag tycker ofta näring och nöringsbehov glömms bort i all hetsjakt på kalorier och fett/kolhydrater. Sen är det klart att mitt energibehov skiljer sig avsevärt från en stillasittande person eller charlotte kalla. Som du skriver är vi alla olika och alla måste ju hitta sin balans.

    1. Andréa, du är så klok och har den bästa inställningen till kost och träning av alla bloggerskor jag har stött på i bloggvärlden. Tummarna upp för det!!!

    2. Håller med om att det viktigaste är att näringsbehovet tillgodoses. Det är därför jag tycker att det är så viktigt att man till största del håller sig till en nyttig och näringsrik kost. Jag förstår att du som tränar så mycket måste ta till näringstät kost för att komma upp i ditt behov och orka hålla igång. Skönt att du har hittat din balans!

    1. Då kanske det är din balans? Jag är också väldigt mycket en ”antingen-eller”-person. Om jag äter godis så äter jag en påse på 3 hg på en kväll till exempel. Därför är jag tvungen att låta bli godiset de flesta dagar. Annars skulle det bli på tok för mycket av den varan.

  2. Jag äter allt i lagom mängder och när jag vill, har inga speciella ätar dagar eller vad det heter. Jag jätte svårt för ordet att unna sig, när jag möter mina kost kunder unnar de sig VÄLDIGT mycket och ibland känns det lite som om de gömmer sig bakom ordet. Jag,ingen annan väljer vad jag äter och jag äter det för att jag vill, inte för att jag är värd det eller vad det nu kan vara utan för att jag vill och tycker det är gott och kan äta det! Till 80 % äter jag bra ( vad nu det är)… men resten är mest skräp (choklad, smågodis, hembakat), men gott är det och jag vill ha det så, det funkar för mig =). Så klart får alla äta precis vad de vill och mår bra av, det säger jag absolut ingenting om, men jag blir lite rädd för ALLA dieter som fortfarande poppar upp och lovar det ena efter det andra. lagom är bäst + motion, jag tror att det vinner i längden.

  3. Vi har nog en liknande syn på det här (förutom just orden onyttigt/nyttigt då 🙂 ) och jag håller ju såklart med dig! Balans är att kunna ära det man vill, men inte allt hela tiden. Ville bara förtydliga.

Leave a Reply

Your email address will not be published.