Nyttiga frukostar

Frukosten är mitt favoritmål på dagen. Jag tröttnar aldrig på allt gott som finns att njuta av till frukost och skulle kunna äta frukostmat även till lunch och middag varje dag. Smörgåsar, smoothie, gröt, yoghurt, kvarg, ägg av olika slag… allt är galet gott enligt mig. Bäst är ju om frukosten inte bara är god, utan också nyttig, vilket är enkelt att få till. I detta inlägg har jag samlat härlig inspiration av nyttiga frukostar. Hoppas att du hittar några som du blir nyfiken på att testa!

Nyttiga frukostar – mina godaste nyttiga frukostar

Grötfrukostar

Vi börjar med ett gäng grötfrukostar. Jag brukar komplettera min frukostgröt med att äta ett par ägg. Då blir måltiden mer komplett näringsmässigt och du håller dig mätt längre. Först ut är denna galet goda kalla gröt med äpple och kanel. Toppa den gärna med rostade mandelflarn. Så gott!

Om du vill ha en varm gröt till frukost kan jag tipsa om denna havregrynsgröt med stekta äpplen. Den brukar gå hem hos både vuxna och barn.

En annan god och nyttig variant på gröt är frögröt med kanelrostade cashewnötter. Alltså, hur gott?!

Kolla även in detta recept på en bra frukost, också det ett grötrecept.

Att kombinera gröt med kvarg är genialiskt. Då får du bra mer proteiner från kvargen och behöver inte äta ägg eller annat proteinrikt som ett komplement till gröten. Kolla in denna härliga skål med gröt och kvarg samt granola. En favorit för mig!

Chiapudding eller kvarg till frukost

Chiapudding går att göra i mängder av olika varianter. Det fina med den är att den dels är näringsrik och nyttig och dels går smidigt att förbereda dagen innan. Perfekt för de morgnar när du behöver få till en snabb frukost. Denna mangochiapudding är en drömmigt god och fräsch chiapudding, som passar bra nu på sommaren.

En bra grej nu sommartid är att göra glass av de rester som möjligtvis blir över. Smart va?!

En annan chiapudding jag gärna återkommer till är denna chiapudding med päron och mandel. Lovar dig att den smakkombinationen är ljuvlig!

Har du testat att varva chiapuddingen med smoothie någon gång? Det är en riktigt god grej och kan rekommenderas. Kolla in detta recept på chiapuddingsmoothie med kiwi.

Eftersom det är sommar när jag skriver detta vill jag också tipsa om denna härliga sommarfrukost med kvarg, keso, bär och granola.

Smörgåsfrukostar

När det kommer till smörgåsar har jag svårt att få nog. Det fina med dem är ju dels att det går att variera bröd och pålägg i det oändliga och dels att det går att göra dem riktigt nyttiga och näringsrika. Först ut vill jag tipsa om detta grova bröd med jordnötssmör, äpple och nötter.

Att toppa sin macka med ost och jordgubbar är en sann favorit för mig. Passa på att göra det när de svenska jordgubbarna är här och du får en magisk frukost.

Har du tid är det ju väldigt gott med nybakat bröd till frukost. Här hittar du receptet på ett zucchinibröd, som blir väldigt saftigt och gott.

Här får du receptet på frukostfrallor, som är väldigt enkla att baka.

Om det behöver gå snabbt är ju scones ett bra tips. Kolla in dessa ljuvliga blåbärsscones.

Och dessa scones med äpple.

Pannkaksfrukostar

Slutligen vill jag tipsa om några riktigt goda pannkaksfrukostar. Vad sägs till exempel om plättar med blåbärskvarg till frukost? Både gott och nyttigt!

Att göra pannkakan av banan och ägg är ju ett smart sätt att få till en näringsrik pannkaka på. Här hittar du mitt bästa recept på bananpannkaka.

Sist ut vill jag tipsa om dessa grötplättar, som smakar så gott tillsammans med vaniljkvarg och banan.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.